تبلیغات
ارزشیابی توصیفی - بررسی آخرین وضعیت ارزشیابی توصیفی و ماجرای حذف نمره در کشور

ارزشیابی توصیفی

ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی و تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال دانش‌آموز و والدین به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش‌ها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های دانش‌آموزان می‌پردازد و با طبقه‌بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیاء و معلمان برطرف کنند.از اهداف اصلی ارزشیابی توصیفی می‌توان به بهبود شرایط یادگیری دانش‌آموزان با از بین بردن اضطراب‌های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخوردهای عددی آن، ایجاد تغییر در دیدگاه‌ها و نگرش‌های مسئولان، مدیران، آموزگاران و والدین نسبت به ارزشیابی تحصیلی و جایگزینی بازخوردهای کیفی و توصیفی به جای بازخوردهای نمره‌ای، اشاره کرد. در ارزشیابی توصیفی معلم به جای اینکه به دانش‌آموز نمره دهد با از عبارت‌هایی اعم از کیفی همانند "تلاش خوبی داشته‌ای، با تلاش به موفقیت رسیده‌ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می‌شود " استفاده می‌کند.از محاسن اجرای طرح ارزشیابی توصیفی می‌توان به شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر معلم به دانش‌آموز، کاهش اضطراب نامطلوب، به خدمت گرفتن ارزشیابی توصیفی برای آموزش و یادگیری بهتر، مشارکت دانش‌آموز و والدین در ارزشیابی، حمایت از کودک و توجه به حقوق آن در کلاس و مدرسه، ایجاد فضای محبت و همدلی بین دانش‌آموزان و شناسایی مشکلات یادگیری در زمان مناسب و تلاش برای رفع آن، اشاره کرد.طرح ارزشیابی توصیفی برای نخستین بار در سال تحصیلی 88 ـ 87 برای حدود 30 درصد در پایه اول ابتدایی به اجرا در آمد اما در سال تحصیلی 89 ـ 88 در تمامی پایه اول مدارس ابتدایی به طور صددرصدی اجرا می‌شود همچنین ارزشیابی نمره‌ای چند سال دیگر جای خود را به ارزشیابی کیفی و توصیفی در تمام دوره ابتدایی خواهد داد.مرتضی شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس "توانا "، در خصوص ارزشیابی توصیفی، اظهار داشت: تمامی دانش‌آموزان دارای نیازهای روحی و روانی هستند که نظام تعلیم و تربیت باید بر اساس این نیازها و توانمندی‌ها برای آنها برنامه‌ریزی کند.وی نگرانی خانواده‌ها را در خصوص ارزشیابی توصیفی دروس فرزندانشان بی‌دلیل دانست و اضافه کرد: همیشه اینگونه نیست که تمامی اندیشه‌های خانواده‌ها مناسب حال فرزندانشان باشد بلکه برخی اوقات تدابیر آنها مورد مقبول نیست همانند نگرانی آنها در خصوص ارزشیابی توصیفی، که این تشویش‌ها بی‌مورد است. شکوهی، ارزشیابی توصیفی را یکی از عملکردهای مهم و اساسی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: در یافته‌ها و مبانی علمی و دینی اثبات شده است، که اگر دانش‌آموزی در دوره ابتدایی با آرامش و بدون دغدغه و اضطراب تحصیل کند و از یادگیری لذت ببرد به همان میزان به تحصیل، مدرسه، معلم و کتاب علاقه‌مند خواهد شد.* تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در ارزشیابی نمره‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیردوی افزود: در سال‌های اخیر معلمان به معلومات و حفظیات دانش‌آموزان نمره می‌دادند که این امر باعث دلزدگی برخی از آنها می‌شد؛ نظام تعلیم و تربیت با ایجاد ارزشیابی توصیفی باعث عدم دلزدگی دانش‌آموز از کلاس و مدرسه شد.شکوهی ادامه داد: دانش‌آموزان با فطرت‌هایی پاک و عرفانی وارد مدرسه می‌شوند اما بعضی اوقات با روش‌ها و برخوردهای نامناسب معلمان و والدین رو‌به‌رو شده و به نوعی این رفتارهای نونهالان را دچار مشکل می‌کند. به گفته شکوهی یکی از مشکلاتی که نظام تعلیم و تربیت با آن روبه‌رو بوده بحث ارزشیابی نمره‌ای در دوره ابتدایی است که این امر با تلاش این دستگاه رفع و حل شد.معاون دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در تمام کشورهای جهان ارزشیابی نمره‌ای تغییر کرده و با ویژگی‌های روحی و روانی دانش‌آموزان متناسب‌سازی شده است.وی اضافه کرد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی در ارزشیابی نمره‌ای، نمره‌های خود را با سایر همسالان خود مقایسه می‌کردند و انتظار داشتند که همانند بقیه دانش‌آموزان باشند.شکوهی ادامه داد: در ارزشیابی نمره‌ای تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما در ارزشیابی توصیفی این امر بالعکس است.وی افزود: برخی از والدین در ارزشیابی نمره‌ای، کم و زیاد آوردن نمره فرزندانشان را ملاک قرار داده و با به‌کار بردن الفاظ و رفتارهای نامناسب و نادرست روحیه آنها را متزلزل می‌کردند. * در ارزشیابی توصیفی معلم مسئول یادگیری دانش‌آموزان استشکوهی تاکید کرد: آموزش و پرورش کاملأ حساب شده و دقیق ارزشیابی توصیفی را در مدارس دوره ابتدایی سراسر کشور عملیاتی کرد همچنین در این ارزشیابی معلم آزمون‌های گوناگون را برای دانش‌آموزان برگزار کرده و طبق آن تکالیف و فعالیت عملی دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار می‌دهد.وی یادآور شد: معلم در ارزشیابی توصیفی به جای اینکه به دانش‌آموز یک عدد بدهد به آنها می‌گوید که به چه اهدافی دست پیدا کرده‌، چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد، در انجام چه کارهایی مشکل دارد و برای اینکه مشکلاتش برطرف شود باید چه کارهایی انجام دهد.شکوهی ادامه داد: در ارزشیابی نمره‌ای، مشخص نبود که دانش‌آموز چه استنباطی از نمرات خود می‌کرد اما در ارزشیابی کیفی میزان یادگیری آنها ارتقا خواهد داشت.وی افزود: در ارزشیابی توصیفی در درجه نخست معلم، مسئول یادگیری دانش‌آموزان است زیرا اعتقاد بر این است که معلم زمینه یادگیری را برای دانش‌آموز فراهم می‌کند.* آموزش برخورد با دانش‌آموزان توصیفی برای معلمان مقطع اول راهنمایی معاون دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا دانش‌آموزان نظام توصیفی هنگام ورود به مقطع راهنمایی و قرار گرفتن در ارزشیابی نمره‌ای دچار مشکل نخواهند شد، گفت: مقطع راهنمایی و دبیرستان شرایط خودشان را دارند و قطعاً به دانش‌آموزان ارزشیابی توصیفی هیچ آسیبی وارد نخواهد شد.وی اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت آمادگی لازم را در دانش‌آموز ارزشیابی کیفی فراهم کرده تا حین ورود به مقطع راهنمایی و بازخورد‌های عددی دچار آسیب و مشکل نشوند.شکوهی ادامه داد: در دوره ابتدایی ساختار شناختی دانش‌آموزان به گونه‌ای نیست که خودش پیامد‌های نمره را پیش‌بینی کند اما در مقطع راهنمایی این ساختار و بینش در آنها ایجاد خواهد شد. وی افزود: دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به کمک دفتر راهنمایی و برنامه‌ریزی‌های آموزش و پرورش معلمان مقطع اول راهنمایی را آموزش خواهد داد تا دانش‌آموزان ارزشیابی نوین در هنگام ورود به نظام نمره‌ای دچار مشکل نشوند. معاون دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان ارزشیابی توصیفی در پایه چهارم و پنجم مفهوم عدد را درک خواهند کرد مثال اگر معلم به او بگوید بدون غلط نوشتید می‌داند منظور معلم چیست.* عملکرد وزارت آموزش و پرورش بسیار خوب ارزیابی می‌شود وی عملکرد وزارت آموزش و پرورش طی یکسال اخیر را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: اکثر معلمان و مدیران نظام تعلیم و تربیت به حاجی‌بابایی اعتماد داشته و امیدوارند که این دستگاه روزهای بهتری را پیش روی داده باشد.شکوهی ادامه داد: امسال یکی از بهترین سال‌های نظام تعلیم و تربیت در انجام فعالیت‌ها بوده همچنین برای سال آینده اعتبارات بسیار خوبی برای دستگاه نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است.وی با بیان اینکه هیچ فعالیت معطل مانده‌ای در آموزش و پرورش وجود ندارد، افزود: با وجود حاجی‌بابایی وزیر باتدبیر آموزش و پرورش، تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ها به سرانجام رسیده است

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ساعت فلش

سخن روز