تبلیغات
ارزشیابی توصیفی - طرح ارزشیابی توصیفی حذف نمره

ارزشیابی توصیفی

پنجشنبه 7 بهمن 1389

طرح ارزشیابی توصیفی حذف نمره

نویسنده: خالد سان احمدی   

طرح ارزشیابی توصیفی از سال تحصیلی 83-82 به صورت آزمایشی در 25 كلاس درس در كل كشور آغاز شد. این طرح در شرایطی مطرح شد كه سیاستگذاران نظام آموزشی از سالهای دهه هفتاد به دنبال بهبود كیفیت آموزش بودند و خرده نظام ارزشیابی را از نقاط ضعف نظام آموزشی می دانستند. آنها بر این باور بودند كه ارزشیابی موجود مشكلات جدی را در خود دارد و نیازمند اصلاح ساختار است. در چنین وضعیتی طرح ارزشیابی توصیفی با هدف حذف مقیاس كمی "نمره درسی" و تغییر آن به مقیاس كیفی در سه سال به صورت آزمایشی در 600 كلاس دوره ابتدایی به اجرا درآمد. امسال قرار است طرح از سوی پژوهشكده تعلیم و تربیت به شورای عالی ارایه شود تا در صورت صلاحدید به صورت اجباری اجرا شود. ما در این مصاحبه سعی بر روشن نمودن اذهان والدین دانش آموزان درباره وضعیت فعلی و چند و چون این طرح داریم تا در زمان اجرا با مشكلات كمتری مواجه گردد. به همین منظور با دكتر حسین احمدی، مدیر كل آموزش و پرورش دوره ابتدایی به گفتگو پرداخته ایم كه حاصل آن را می خوانید.
٭ آموزش و پرورش با چه هدفی تصمیم به حذف نمره و جایگزینی ارزشیابی توصیفی گرفت؟
٭٭ شورای عالی در سال 81 مصوبه ای را تصویب كرد كه به دفتر ارزشیابی تحصیلی سابق اجازه داد كه طرحی برای تغییر مقیاس ارزشیابی تحصیلی طراحی و اجرا نماید. دفتر ارزشیابی تحصیلی هم طرحی را تحت عنوان ارزشیابی توصیفی تدوین و به تصویب كمیته معین شورای عالی رساند و اجازه سه سال اجرای آزمایشی آن را گرفت. این طرح در سال تحصیلی 83-82 در دویست كلاس و در سال تحصیلی 84- 83 در پانصد كلاس و در سال 85-84 نیز در هزار كلاس به صورت آزمایشی اجرا شد. پژوهشكده تعلیم و تربیت مسؤول ارزشیابی این طرح است. ارزشیابی توصیفی در واقع الگوی كیفی است كه تلاش برای رسیدن به عمق و كیفیت یادگیری
 همه جانبه دانش آموزان را مورد توجه قرار داده است و در واقع توصیفی از وضعیت یادگیری دانش آموزان را ارایه می دهد كه این توصیف موجب اصلاح و بهبود و توسعه مهارتها، دانشها و نگرشهای دانش آموزان می شود. ما احساس كردیم در دوره ابتدایی و راهنمایی سایه سنگین امتحان بر تمام كلاسهای تربیتی مدرسه افكنده شده است و نتیجه آن این است كه اگر نگاهی به كنكور داشته باشیم می بینیم كه تأثیر دروس امتحانی كه در كنكور وجود دارد باعث شده برخی مدیران حتی در دوره ابتدایی هم كلاسهای آمادگی برای كنكور دایر نمایند، یعنی هدفی كه ما در تعلیم و تربیت داریم فراموش شده و امتحانات وسیله ای برای سنجش دانش دانش آموزان برای ورود به كنكور شده است. خارج از این مسأله امتحانات عوارض زیادی از نظر روحی و روانی به بار می آورد و باعث خارج شدن اضطرابها از حد طبیعی در دانش آموزان شده بود. حتی در مواردی نمره وسیله تهدید دانش آموز از سوی معلم نیز قرار می گرفت، كه در نهایت باعث ترس از امتحان و مدرسه در دانش آموز و عامل فرار وی از آن می گشت. همچنین وجود امكان تقلب در امتحانات باعث ضایع شدن حق دانش آموزان و مشخص نبودن سطح یادگیری آنها می باشد. این عوامل و مسایل باعث روی آوردن ما به سمت اجرای طرحی برای كاهش یا حذف این گونه موارد شد كه از سال 83-82 با نام طرح ارزشیابی توصیفی به صورت آزمایشی به اجرا درآمد زیرا كه ما معتقدیم امتحان مانع بروز خلاقیت در دانش آموزان می باشد.
٭ آیا طرح ارزشیابی توصیفی، این توان را داراست تا این كمبودها و مسایل را رفع سازد؟
٭٭ اجازه بدهید برای پاسخ به این پرسش به چند ویژگی ارزشیابی توصیفی اشاره كنم؛ ارزشیابی توصیفی بدین معنی است كه ما از نمره دادن و ایجاد رقابت در بین دانش آموزان پرهیز می كنیم و اعتقادمان این است كه ارزشیابی، ابزاری برای یادگیری است كه با آن در تعامل است یعنی دانش آموزان بر اساس فعالیتهای یادگیری كه انجام می دهند مورد ارزیابی قرار می گیرند، نكته دوم این كه بازخوردی كه در مسیر آموزش از سوی دانش آموز دیده می شود باعث قرار گرفتن لحظه لحظه عملكرد و نتایج وی در نزد معلم می شود و می توان به راحتی نقاط قوت و ضعف را شناسایی و مورد توجه قرار داد، حتی برخی پژوهشها نشان داده كه بازخورد عامل مؤثری در بهبود عملكرد یادگیرنده است. این بازخورد در یادگیری فرد دو تأثیر دارد، اول این كه روند یادگیری دانش آموزان را در جهت مطلوب ساماندهی می كند و همچنین انگیزه را برای یادگیری افزایش می دهد، از دیگر ویژگیهای ارزشیابی توصیفی، كیفی بودن آن است و این باعث می شود دانش آموزان وقتی كه از نمره دوری می كنند از وضعیت یادگیریشان مطلع شوند و از اضطرابهای نمره ای فاصله بگیرند. ما در ارزشیابی توصیفی به عملكرد فرد توجه می كنیم یعنی ما فقط با یك عدد ذهنیات دانش آموز را اندازه نمی گیریم بلكه بر اساس نحوه فعالیت و عملكرد دانش آموزان مورد آزمایش قرار می گیرند و نكته آخر اینكه در این ارزشیابی تمام ابعاد شخصیت دانش آموز مورد توجه قرار می گیرد و بر اساس آن والدین از تمامی ویژگیهای رفتاری، آموزشی و علمی فرزندشان مطلع می شوند.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ساعت فلش

سخن روز